Kezdőlap Film Kvótadíjak, színesített Hollywood

Kvótadíjak, színesített Hollywood

netmed

A napokban bejárta a nemzetközi sajtót a hír a 2024-es Oscar-díj nevezési követelményeiről, amely az amerikai film- és kultúripar politikai átrendeződésének a része – vagy legalábbis azon folyamatok elősegítőjeként hirdetné magát, amely folyamatok egy hitelesebb, színesebb kép kialakulását hoznák magukkal. Egy igazságosabb, a valós arányokat tükröző képét, amit az amerikai társadalom a filmeken keresztül saját magáról alkothat.

A Filmakadémia döntése a ‘Legjobb film’ kategóriájában induló egészestés munkákra vonatkozik, 2024-től a pályaművek négy kategória szerint minősülnek. A feltételek nem a film megítélésére vonatkoznak, csupán a belépési küszöböt jelentik a fődíjhoz. A kategóriák közül legalább kettőt be kell töltenie a díjra pályázó alkotásnak.

Az első kategória három pontot tartalmaz, ezek közül legalább egynek teljesülnie kell:

  • A főbb szereplők közül legalább egyet olyan színésznek kell játszania, aki faji/etnikai kisebbséghez tartozik.
  • A mellékszereplők minimum harmadának valamilyen alulreprezentált csoportból kell kikerülnie. Ilyen alulreprezentált csoportok az etnikai kisebbségek, a nők, az LMBTQ+ identitással, vagy testi-, illetve szellemi fogyatékossággal bírók.
  • A cselekménynek szorosan fűződnie kell a fentebb említett csoportok közül egynek-egynek az életútjához, körülményeihez.

A második, harmadik és negyedik kategória a filmek mögött álló produkciós csapatok összetételére vonatkozik. Ezek tartalmazzák a forgatáskor nélkülözhetetlen stábtagokat, a film fölött basáskodó stúdió alkalmazottait és a fizetett gyakornoki programban résztvevő “szakmai utánpótlás” tagjait, valamint a film terjesztéséért, marketingjéért felelős csoportok arányszámát, amely arányszám a valós társadalmi összetétel leképezését, és a valamiképpen diszkriminált csoportok sikerét mozdítaná elő. A legjobb filmes szobrocska elnyeréséhez elég a négy nagy kategóriából kettőnek megfelelni. Mint többen rámutattak, az utóbbi években díjazott művek nagy része eleve átmenne a rostán, a terjengős, részletekbe menő lista tehát nem állít szigorú követelményeket.

A vegyes reakciókra magyarázat lehet a kultúra szerepe, meg az egyes sorsok reprezentációja fölött folytatott vita (már ha a szélsőséges véleményháborút annak lehet tekinteni). A jellemzően jobboldali kritikákon túl, amelyek ideológiai leuralást látnak az új szabályzatban, páran a kategóriák enyhesége miatt berzenkednek, vagy épp látszat-intézkedésként értékelik a dolgot, amely a valós változás szimulákrumát tudja csak megteremteni egy olyan végletesen elitista közegben, mint az amerikai filmes szcéna. A véleményformálók egy része szimbolikus kezdetet lát a szabályzatban, egyfajta morális minimumot, amit – a fehér, heteroszexuális férfiak felülreprezentáltsága mellett – már egy jó ideje szorgalmazni kellett volna.

A társadalmi szakadékok folyamatos tágulását, a szegény és befolyásos rétegek között tátongó különbségeket taglaló baloldali kritikán túl talán érdemes megjegyezni, hogy a védelmezni kívánt etnikai, szexuális kisebbségek, a háttérbe szorított csoportok önképe szempontjából is felemás a hasonló, javarészt szimbolikus kvótarendszer. A kisebbségi csoportok önérvényesítő harcának nem lehet egyetlen, vagy akár fontosabb terepe a reprezentáció, az emberi jogi, meg vérmesebb politikai törekvések mellett. A felülről oktrojált kategóriarendszerek elfogadása, és annak a konszenzusnak az aláírása, hogy az Akadémia, meg a hollywoodi médiaelit továbbra is mértéktartó kulturális tényező, több szempontból is problémás paktum.

HorBol

0 hozzászólás
0

Kapcsolódó cikkek